Abstraktionen haben eine materielle Grundlage

Formale und erst recht automatisierte Algorithmen im Sinne Pasquinellis wecken die Illusion einer universellen Wahrheit, die losgelöst ist von materiellen Beschränkungen. Doch wie eben Pasquinelli in seinem Buch The Eye of the Master beschreibt, haben alle diese Algorithmen eine konkrete materielle Grundlage:

First, processes of quantification and comparison that were based on equivalence without involving counting. Counting then emerged as a context- dependent activity that utilised aids such as fingers, stones, and so forth. Thereafter, these counting devices were replaced by context- dependent symbols (such as the signs on the bullae for trading in ancient Mesopotamia). Subsequently, context- free symbols were introduced, namely numbers in the modern sense. Finally, arithmetic emerged as a discipline to describe numbers and operations with natural language words, eventually to be replaced by new symbols themselves.

Auch erfolgt diese Abstraktion selbst nicht im luftleeren Raum, sondern in einem komplexen Geflecht aus konkreten Umständen und Problemstellungen. Hier bezieht sich Pasquinelli auf Damerow, der betont, dass Abstraktionen immer im Zusammenhang mit dem in ihnen verankerten Fragestellungen gesehen werden müssen:

For Damerow abstraction is not about isolating the most prominent features of a given structure but about producing new knowledge in relation to a problem to solve: abstraction is not just an ‘elegant solution’ to a problem but ‘an activity directed towards some end or goal’, which includes the contingent understanding of the environment

Besonders deutlich sieht man dies an der Industrialisierung und Automatisierung der Produktion, die in Pasquinellis Buch eine zentrale Rolle spielt. Hier geht es zum Beispiel um den engen Zusammenhang zwischen der Entwicklung des ersten Computers und der vorherrschenden Frage nach der Automatisierung von Produktion:

In the words of the historian William Ashworth: ‘Babbage’s work on his calculating machine was the march of the material intellect set to the rhythm of the factory.’